Slik unngår du stivhet i muskler og ledd

Du har sikkert opplevd å være stiv og støl etter en treningsøkt, en skitur eller etter vårens første sykkeltur for den saks skyld. Grunnen til at du blir støl er at muskelproteiner ødelegges når de blir overbelastet.

Stølheten forsvinner imidlertid etter en dag eller to med hvile. Neste gang du gjør de samme øvelsene, eller bevegelsene, blir du mindre støl. Dette fordi musklene i kroppen etter hvert venner seg til bevegelsene du utfører i de ulike øvelsene.

Hjelper det egentlig å tøye ut?

Tidligere trodde man at det å tøye ut etter en treningsøkt gjorde deg mindre støl. Det motbeviser imidlertid nyerer forskning, og stadig flere toppidrettsutøvere dropper uttøying etter trening fordi de mener det er bortkastet tid. Paradoksalt nok bruker mange av dem de samme tøyeøvelsene til å trene bevegelighet

Ekspertene strides om hvorvidt det å tøye ut har noen effekt i det hele tatt. Det de imidlertid er enige om er at riktig tøying strekker både muskler og sener slik at tilhørende ledd får mer rom å bevege seg fritt i. Derfor kan man si at tøying forbedrer bevegeligheten.

God bevegelighet i leddene gjør deg smidigere og mykere. Dessuten forsterkes bindevevet i leddene , slik at det tåler mer belastning. Med andre ord er det også skadeforebyggende.

Nytt tilskudd mot ømhet i muskler og ledd

Flex som lindrer ømhet og stivhet i muskler og ledd. Naturlig Flex innholder helt naturlige virkestoffer som allerede finnes i planteriket:

  • Curcumin – et av virkestoffene i krydderet gurkemeie, som bidrar til å lindre ømme og stive muskler og ledd.
  • Tamarind – en frukt som dyrkes på trær i mange tropiske områder, og hvor frøene har lignende egenskaper. Frukten er tradisjonelt brukt mot ubehag i muskler og ledd.
  • Vitamin C – beskytter cellene mot oksidativt stress, i tillegg til å bidra til en normal kollagendannelse.

Vil du unngå å våkne med stive og ømme ledd som setter begrensinger i hverdagen din? Få bevegeligheten og smidigheten tilbake, slik at du kan leve som normalt igjen. Det fortjener du. Lev igjen med Naturlig Flex!

Og du, hvis du er blant de som fortsatt tøyer ut etter en treningsøkt, så vær forsiktig med hvor mye press du legger på leddbåndene når du tøyer ut. Hvis ikke kan det være mer skadelig enn skadeforebyggende.