Vi sitter så mye at vi får plager

Det er en kjent sak at for mye stillesitting har en negativ effekt på kroppen – men vet du egentlig hvor mye det belaster kroppen din?

Blir du overrasket hvis vi forteller deg at blant alle usunne vaner som kan forkorte levetiden, så er stillesitting en av de verste? Jo mer tid vi bruker om dagen på å sitte stille, desto flere negative konsekvenser har det for kroppen.

Stillesitting blir litt som å slå av både kroppen og hodet

Ikke bare øker risikoen for en rekke livsstilssykdommer, men når energiforbruket er lavt, er det flere viktige funksjoner i kroppen som bremser opp.

Dette skjer med kroppen når du sitter

  • Alt i kroppen går saktere når vi sitter i ro, det gjelder også i topplokket. Uten bevegelse får ikke hjernen tilførsel av frisk oksygen eller blod.
  • Balansen kan bli dårligere fordi balanseorganet i det indre øret ikke blir stimulert.
  • Dersom du bruker mye tid foran en PC er sjansen stor for at du belaster både skuldre og nakke feil, som kan føre til smerter og ubehag.
  • Stillesitting gir et ensidig og statisk trykk i ryggsøylen som kan føre til plager i ryggen.
  • Når du ikke bruker setemuskulaturen kan det føre til dårligere styrke og stabilitet i hverdagen.
  • Å sitte stille påvirker også andre ting som hjertet, fordøyelsen, blodsirkulasjonen og forbrenningen negativt.

Å redusere tiden vi tilbringer på rumpa kan gi helsegevinster

Stillesitting blir med andre ord litt som å slå av både kroppen og hodet. For å forhindre at denne belastningen skal bli for stor, er det viktig å holde seg i bevegelse så mye som mulig. Alle har godt av å redusere hvor mye man sitter på rumpa, og det gjelder faktisk også de som allerede er aktive.

Reduser tiden du bruker foran TV-en

Er du, eller har du vært mye sykemeldt så kan det rett og slett hende at stillesitting gjør vondt verre. Visste du at sitting belaster ryggen 40 prosent mer enn når du står? Det er blant annet derfor det å sitte stille er noe av det verste du kan gjøre når du har plager i ryggen. Det kan faktisk forverre problemene dine.

Vi tilbringer mye tid foran PC-en og i sofaen foran TV-en. Et tips kan være å begrense TV-tittingen til det du virkelig har lyst til å se på, fremfor å bytte mellom kanalene til du finner noe du kanskje vil se. Bruk reklamepausene til å reise deg opp og eventuelt strekke og tøye litt – det er bra for muskler som har vært i ro. Ledd som ikke brukes mister nemlig smøringen og blir fortere gamle.

Nå mener vi ikke at du aldri skal sette deg ned i godstolen eller unngå helt å sitte i sofaen foran TV-en, men bare å redusere tiden vi tilbringer på rumpa kan gi helsegevinster.

Gå deg frisk

Det er ikke til å komme bort fra at aktivitet gjør kroppen din godt, og rett og slett bidrar til at du lever lenger. Kom deg derfor opp på beina så ofte som mulig, det viktigste er at du fortsetter å gjøre de dagligdagse tingene. Går du i tillegg turer, gjerne i litt ulendt terreng og i oppoverbakker, får du variasjon i bevegelsene som er ekstra godt for kroppen.

Få fleksibiliteten tilbake slik at du kan forhindre slitasjen fra å sitte for mye

Kanskje er det plager i muskler og ledd, og en generell stivhet i kroppen som hindrer deg fra å bevege deg så mye som du burde? Prøv Naturlig Flex, som med sine naturlige ingredienser både lindrer plagene og fjerner stivheten. Du vil etter hvert få fleksibiliteten tilbake slik at du kan forhindre slitasjen fra å sitte for mye.

Som resultat vil du føle deg mange år yngre igjen.