Naturlig fri for smerter

«Du blir hva du spiser» er ikke bare et velkjent ordtak, det ligger også sannhet i utsagnet. Det du spiser påvirker nemlig ikke bare magefølelsen, men også alle andre funksjoner i kroppen.

Visste du at det du spiser kan ha en sammenheng med de stive og ømme leddene dine? Vi er alle forskjellige og helsen vår kan ikke forklares med bare én ting. Men det som er sikkert er at man legger et godt grunnlag ved å putte i seg riktig «drivstoff» og næring.

Det starter i kjernen og sprer seg utover, også helt ut i leddene

Selv om vi vet at vi ikke bør spise for mye sukker, søtsaker eller ferdigmat er det ikke alltid så enkelt å holde seg unna. Men når et sunnere kosthold kan gi gevinster som bedre humør, mer energi og mindre ubehag i kroppen, er det virkelig verdt et forsøk.

Balanse i tarmen

Alt starter i tarmen. Det er der alt vi spiser havner og behandles før næringsstoffene skal fordeles rundt omkring i kroppen der de hører hjemme. Maten kan enten fremme gode eller dårlige reaksjoner i cellene.

– Det starter i kjernen og sprer seg utover, også helt ut i leddene, forklarer naturterapeut Stein Flaatrud.

Du har sikkert opplevd å få mageknip hvis du spiser noe som kroppen reagerer på. Verre er det med alt vi putter i oss i det daglige og som vi ikke merker effekten av der og da, men som over tid kan føre til ubalanser og gi diverse plager.

Et variert kosthold med de riktige næringsstoffene sikrer viktige balanser i kroppen

De generelle rådene fra ernæringseksperten er derfor enkle nok:

– Kutt ned på sukker, spis mer grønt og frukt, drikk mer vann. Slutt å drikke for mye kaffe og brus. Det blir til syre i kroppen, sier han.

For at tarmen skal fungere optimalt, er det blant annet viktig med balanse mellom syre og base. Mye tyder på at for mye syredannende mat skaper et ugunstig miljø i tarmen, med plager som kan unngås med et mer balansert og basisk kosthold. Et variert kosthold med de riktige næringsstoffene sikrer viktige balanser i kroppen.

4 tips til et sunnere kosthold

1. Spis mat som styrker de gode tarmbakteriene

Fyll halve tallerkenen med fiberrike og fargerike grønnsaker, eksempelvis brokkoli, spinat og paprika, og kutt ned på rødt kjøtt. Spis fullkorn og nøtter, og sikre deg riktig fett fra kilder som fet fisk, avokado og planteoljer. Få i deg syrnede melkeprodukter med naturlig gode bakteriekulturer samt krydder og urter, som inneholder mye antioksidanter. Frukt og bær er også en naturlig del av et sunt kosthold, men ikke overdriv inntaket av sukkerholdig frukt.

Stein Flaatrud, naturterapeut

Stein har 35 års erfaring som naturterapeut, og har lest homøopati ved Norsk Akademi for Naturmedisin i fire år. I dag jobber han primært med vitamin- og mineralterapi, urtemedisin og mikrobiologi. I tillegg er han Norges fremste ekspert på hårmineralanalyser, som gir svar på ubalanser i kroppen. Stein har utviklet en lang rekke helsekostprodukter, og er ikke ukjent med ernæring. Han kjenner til de fleste kjemiske reaksjoner som oppstår i kroppen i møte med maten vi putter i oss.

2. Unngå for mye bearbeidet mat

Det er mest næring i maten du lager fra bunnen av. Kutt derfor ned på halvfabrikata, bearbeidet mat, i tillegg til ferdigmat.

– Næring fra ren mat er alltid best, det kan cellene dine ta bedre opp, sier Stein.

3. Ha fokus på det du skal starte å spise

Ikke tenk for mye på hva du eventuelt skal kutte ned på. Du har kanskje opplevd at søtsuget blir enda sterkere dersom du stadig tenker på å holde deg unna sukker? Fokuser heller på det du kan spise.

4. Start i det små

Endring av kostholdet skjer ikke over natten, så begynn med små skritt. Det er heller ikke slik at du aldri kan kjøpe deg et ferdig måltid eller spise en kakebit igjen, men det handler om å spise alt med måte. Slik sikrer du deg et balansert kosthold du trives med.

Gi kroppen riktig drivstoff

Det er mye vi ikke kan styre, men hva vi spiser, drikker og putter i oss er noe av det vi faktisk har kontroll over. Økt inntak av riktig næring bidrar til å styrke tarmveggen, som igjen styrker immunforsvaret og bidrar til å holde diverse plager unna.

Naturlig Flex kan vise seg å være en god snarvei

Du kan velge å supplere med kosttilskudd, som Naturlig Flex. I likhet med alt annet vi inntar, starter også effekten av denne i tarmen, og kan over tid påvirke andre funksjoner i kroppen. Kundene oppgir at de merker bedring på alt fra en trøblete mage til mykere og mer fleksible ledd.

– Naturlig Flex kan vise seg å være en god snarvei mens du jobber med å endre kostholdet, avslutter Stein Flaatrud.

Det beste du kan gjøre for kroppen din er å gi den det den trenger av riktig «drivstoff», og legge grunnlaget for å være naturlig fri for plager. Resultatet kan være at du føler deg bedre enn på lenge.

Alle som bruker naturmidler vet at det tar tid

Det kan gå tre måneder før du kjenner at naturmidlene får effekt. Dette er vanlig når det gjelder kosttilskudd. Antall kapsler du trenger per dag varierer fra person til person.