Kan leddplagene komme av overgangsalderen?

Du har kanskje levd en stund med en rekke overgangsplager, men hva er årsaken til plagene i leddene du har hatt i det siste – kan det ha en sammenheng?

Overgangsalderen markerer overgangen fra en fruktbar til en ikke-fruktbar alder, en prosess mange kvinner opplever som ganske frustrerende. Når kroppen må finne en helt ny måte å fungere uten østrogen på, er det ikke rart det fører med seg flere fysiske plager.

De to vanligste problemene er nattesvette og hetetokter, men de er langt fra de eneste. Hormonforandringene i kroppen kan også føre til hyppige tilfeller av migrene, søvnproblemer, konsentrasjonsproblemer eller at du legger på deg. Symptomene, som ikke alltid er like lette å kjenne igjen som overgangsplager, kan komme alene eller flere om gangen.

Da kan det være ekstra slitsomt at stive og ømme ledd og muskler dukker opp i tillegg til alt annet eksisterende ubehag.  

Derfor kan du få ømme og stive ledd

For det er faktisk en sammenheng mellom de nye plagene i leddene dine og overgangsalderen. Hormonet østrogen har nemlig vært med på å forhindre at inflammasjon, eller betennelsestilstander, oppstår i kroppen din. Inflammasjon er en naturlig reaksjon fra immunforsvaret når det jobber for å beskytte oss fra ødelagte celler eller skadelige stoffer – noe vi er avhengige av for å holde oss friske.

Livsstil er viktig for at kroppen skal være rustet til å takle overgangsalderen

Men når denne tilstanden vedvarer og blir kronisk, ender immunsystemet med å gjøre mer skade enn nytte, og det er da betennelsesreaksjonen kan bli årsaken til plager i muskler og ledd. Ettersom østrogennivået ditt har falt gradvis over flere år, vil ikke hormonet lenger ha en beskyttende effekt mot inflammasjoner.

Slik kan du redusere og forebygge plager

Livsstilen din er viktig for at kroppen skal være best mulig rustet for å takle overgangsalderen og andre fremtidige plager. Her er noen tips til å både redusere og forebygge disse:

  • Spis sunt og variert. Et kosthold som er rikt på fet fisk, frukt, grove kornprodukter, kalsiumrike matvarer som meieriprodukter og grønne grønnsaker kan ha en gunstig effekt.
  • Regelmessig mosjon. Aktive kvinner har ofte færre symptomer på overgangsalder enn de som er mye i ro. Bevegelse vil dessuten mykgjøre stive og ømme ledd.
  • Stress ned. Stress kan forsterke plagene, så det er viktig å slappe av.
  • Nok søvn. God nattesøvn hjelper mot mye, så prioriter dette i hverdagen. Skaff deg gode søvnrutiner, som å legge deg til samme tid hver dag, unngå store måltider rett før leggetid og la senga være en mobilfri sone.  
  • Drikk nok vann: Sørg for å få i deg nok vann, som virker temperaturregulerende på kroppen.

Du kan også forsøke å supplere med et tilskudd som demper plager i kroppen. Curcumin og tamarind er to aktive virkestoffer som lindrer ømhet i muskler og ledd.

Kombinasjonen av disse får du i Naturlig Flex, et helt naturlig kosttilskudd. Kapslene inneholder dessuten vitamin C, som er viktig for dannelsen av brusk – enda en funksjon som vil sikre deg en god funksjon og bevegelighet i leddene.

Gjør det beste ut av hverdagen

Har du ikke hatt noen særlige overgangsplager i det hele tatt, er ikke det uvanlig – men da har du vært heldig. Så mange som en tredjedel av kvinner får så store problemer at det går utover både hverdagen og livskvalitet.  

Husk at du fremdeles har mange år igjen av livet også etter overgangsalderen!

Enten du er blant de som har vært hardest rammet eller ikke, så er trøsten at problemene er forbigående. Dessverre kan det ta tid, og for noen kvinner tar det flere år før kroppen finner tilbake til en normal balanse.  

Husk at du fremdeles har mange år igjen av livet også etter overgangsalderen. Følg rådene ovenfor så du kan gjøre det beste ut av dem!