Få tilbake den gode magefølelsen

Gjør du alt du trodde var riktig for helsa, men føler at kroppen fremdeles er i ulage? Da blir du kanskje overrasket over å høre at god helse starter i tarmen.

Kanskje følger du de generelle helserådene, og spiser sunt og variert, røyker ikke, drikker lite alkohol, er aktiv og forsøker å holde deg i form. Men samtidig er du ofte sliten, har mye ubehag i magen og føler deg både stiv og støl – uten helt å skjønne hvorfor.

Magen må på plass før kroppen begynner å ta seg av andre ting

– Problemet er at folk i dag spiser så mye dårlig mat at det går utover tarmslimhinnene og fremmer et ugunstig miljø i tarmen, og uheldige reaksjoner i kroppen. Selv om alle vet det er dumt å spise frityrstekt mat, mye sukker eller å drikke utallige kopper med kaffe om dagen, så gjør vi det likevel, sier naturterapeut Stein Flaatrud.

For selv om du spiser relativt sunt, vil faktorer som for mye kaffe, for lite vann, at du spiser for fort og at du spiser for lite plantebasert mat, bidra til å skape ugunstige miljøer i tarmen.

Magen må først på plass

Dårlig tarmflora gjør at mange utvikler intoleranse eller allergier, noe som kan gi utslag i det som heter leaky gut (lekk tarm), der proteiner lekker ut i blodet og forvirrer immunforsvaret.

Slike reaksjoner kan over tid føre til plager – plager som kan være direkte relatert til magen, som luftplager og fordøyelsesbesvær, eller andre ting som hodepine, stive og ømme ledd.

Husk at fordøyelsen starter allerede i munnen

Det finnes mat som demper de uheldige reaksjonene i kroppen, og det finnes mat som hisser immunforsvaret opp til kamp. Da sier det seg selv at et kosthold som bidrar til å dempe reaksjonene er det beste man kan gjøre.

– Magen må på plass før kroppen begynner å ta seg av andre ting, forklarer Stein.

Vi bør derfor spise mat som gir tarmbakteriene de riktige verktøyene, slik at både de, og vi, får et så godt liv som mulig.

Fiber holder liv i gode tarmbakterier

Spis deg til en kropp som er naturlig fri for plager ved å øke inntaket av grønnsaker, sunt fett og fiber, og begrense rødt kjøtt og bearbeidet mat. Unngå samtidig for mye sukker og stivelse, som er næring for dårlige tarmbakterier.

Rekkefølgen er heller ikke tilfeldig. Fiber holder for eksempel liv i de gode bakteriene, men gir deg luft i magen dersom tarmfloraen er svekket. Du må derfor sikre deg nok melkesyrebakterier for å fordøye fiber og ta opp matens næringsstoffer.

Stein Flaatrud, naturterapeut

Stein har 35 års erfaring som naturterapeut, og har lest homøopati ved Norsk Akademi for Naturmedisin i fire år. I dag jobber han primært med vitamin- og mineralterapi, urtemedisin og mikrobiologi. I tillegg er han Norges fremste ekspert på hårmineralanalyser, som gir svar på ubalanser i kroppen. Stein har utviklet en lang rekke helsekostprodukter, og er ikke ukjent med ernæring. Han kjenner til de fleste kjemiske reaksjoner som oppstår i kroppen i møte med maten vi putter i oss.

Husk at fordøyelsen starter allerede i munnen, så ta deg tid til å spise, nyte måltidet og tygge maten godt. I tillegg vil gode rutiner, lite stress, bevegelse og nok søvn bidra til god helse.

God helse starter i tarmen

Gir du kroppen din riktig kombinasjon av næring, aktivitet og hvile, legger du forutsetningene til rette for å dempe ulike plager.

Noen virkestoffer er mer kjent for sine lindrende egenskaper enn andre, som ingefær, og curcumin i gurkemeie. Mange velger derfor å supplere en sunn livsstil med daglig inntak av Naturlig Flex, som inneholder nettopp curcumin, i tillegg til tamarind og vitamin C. Dette bidrar til å lindre ømme og stive ledd og muskler. Det er i tarmen god helse begynner, og det er også tarmen som sørger for å fordele disse næringsstoffene ut til kroppens celler – og helt ut til leddene.

En sunn og frisk tarm vil gjøre at både kropp og hjerne fungerer enda bedre, slik at du blir den aller beste versjonen av deg selv.  

Alle som bruker naturmidler vet at det tar tid

Det kan gå tre måneder før du kjenner at naturmidlene får effekt. Dette er vanlig når det gjelder kosttilskudd. Antall kapsler du trenger per dag varierer fra person til person.